”The Influence of Coincidence” er Henrik Pyndt Sørensens tredie udstilling hos Galleri Wärme og er et studie i tilfældige processers indflydelse på menneskeskabte objekter.
Motiverne er er små fragmenter af noget, som de fleste mennesker enten overser - eller affejer som decideret grimt og afskyvækkende.
Motivernes oprindelse er de plakater og mærkater, der opklæbes i det offentlige rum. Det kan være mærkater med ”Street Art” eller plakater med reklamer eller politiske budskaber. De har alle det tilfælles, at der ligger et stort menneskeligt engagement i deres tilblivelse. Grafiske designere, fotografer, modeller, reklamefolk med flere, har samarbejdet om at skabe et visuelt udtryk med det formål at fange forbipasserendes interesse. Men så snart plakaterne er klæbet op starter en i princippet uendelig proces af nedbrydning og forandring. Nedbrydning grundet vind og vejr, sol og vind, regn og sne – men også ny menneskelig indgriben såsom gentagne overklæbninger, afrivninger og grafitti-bemalinger – alt sammen uden tanke for det underliggende materiale.
Undervejs i processen opstår - af og til - midt i det rodede og uskønne - små mirakler – små fragmenter – som enten blot kan være interessante i deres udtryk, men som ofte også rummer en forbavsende skønhed.
Ofte er der spor af det oprindelige, men lige så ofte er resultatet af de tilfældige processers hærgen et helt forvandlet udtryk – figurativt eller nonfigurativt og abstrakt. Måske noget en kunstner kunne have skabt?
I sin helhed er udstillingen storbyens egen form for poesi – storbyen og dens menneskers ubevidste, rå billeddigt.
Værkernes titler er navnene på de gader, hvor billederne er taget.